1. února 2019

Volba

Ležím v cizí posteli a intenzivně cítím tlak všeho, co o tomhle světě znám.

Celé je to tak nepohodlně tělesné. Tlačí mě to na hrudi a v hlavě slyším protékat svou vlastní krev. Místo lastury si však k uchu tisknu polštář s erárním číslem natištěným na švu, abych ho snad já nebo kdokoli, kdo místní tísnivé ticho kdy zažije, nechtěli ukrást. Na památku.

Prožívám tu v sobě celý svět. Několik životů minulých i budoucích. Jen ten přítomný ve výběru chybí. A přesto mám pocit, že v něm všechno důvěrně znám.

Znám neštěstí muže, jenž malířskou štětkou bílil strop tohoto pokoje, aby tím vydělal na sebe i na svoji ženu v invalidním důchodu, která právě teď v jejich kuchyni při vaření zlevněné rýže propadá sebelítosti z toho, že svůj život ztratila příliš rychle, jako každé úterý a následujících šest dní potom. Znám ho, protože na stropě z nedbalosti sobě vlastní nechal muž zaschnout hrubou štětinu, která se ze štětky uvolnila při malování. Znám ho, protože v té tmavé jizvě je celé mužovo neštěstí natrvalo zaschnuté. A v příštích několika desítkách let se už bude jenom přetírat dalšími nánosy více či méně vkusných barev, které zakryjí nedostatky jeho práce i fakt, že lakýrník nesnáší obědy plné rýže i svou uzoufanou ženu, a to nejen každé úterý, ale i následujících šest dní potom.

Znám osamělost ženy, jež mi dnes ráno donesla tác se snídaní, na kterém mi naservírovala kromě nízkotučného jogurtu a půlky pomeranče i fakt, že už pět let přežívá na prášcích na spaní. Spát nemůže, protože se jí vybavují útržky momentů, které si pro své vzpomínky nevybrala. Střídá se v nich vtíravá fialová barva, jakou měla její nejoblíbenější hračka z dětství, pohled na křivé a nezdravé zuby jejího smějícího se strýce a pocit, že ji někdo zevnitř vydlabal jako dýni na Halloween, který se tehdy slavit nesměl. Všechno jí to dohromady dává ubezpečující koktejl důvodů, proč o svém znásilňování nikdy nebyla schopná s nikým mluvit a proč to mělo za následek to, že si i v osmatřiceti nenašla partnera, který by ji alespoň průměrně miloval. Znám její osamělost, protože je vtisknutá do každého z těch všech šedých plastikových táců, které žena každé ráno po pokojích roznáší. Znám ji, protože z mého tácu ženin smutný příběh nejde smýt. Stejně jako propálený důlek, který do něj udělal dřívější strávník, když si tác sobecky přetvořil na popelník.

Znám monotónní melodii ubíhajícího času. Znám sluneční pouť po zdech tohoto pokoje. Znám rituál ženy, která leží o pár metrů dál, ale její jméno se mi zapamatovat nedaří. Znám hloubku každého šrámu na futrech dveří, kterými procházejí osudy lidí jak na běžícím pásu. A celé dohromady to vůbec není k smíchu. Zešílet z normality. Jde to.

Jeden by řekl, že ze světa znám jen samé smutné věci. Lidské tragédie. A já bych mu kývla na souhlas. A zeptala se ho, kolik si myslí, že unese lži prázdný papír? Bílé pláště striktně oděných sester a moje černé svědomí?

Před kým to utíkám? Před sebou? Před tebou? Před tím, co spolu znamenáme? Zakroužkuj ve formuláři správnou odpověď. Tentokrát se do možnosti „nevím“ neschová.

Já se taky neschovávám. To vy jste si zvolili, že mě nepoznáte. Vždyť o mně nevíte vůbec nic, tápete v paměti a nic vás nenapadá. A tak mi nedáváte jinou možnost, než zvolit si, že na tom budu stejně.

Beru si pilulku proti znalostem, zapíjím ji dva dny odstátou vodou a až po polknutí kontroluju datum její exspirace. Do mého plánu, totiž neznat, všechno dokonale sedí. Rozhoduju se vyměnit vzpomínky za nevědomost, počitky za apatii, city za prázdnotu. Dělám to vědomě, teď ještě ano. Stále ještě dokážu zodpovídat za důsledky svých činů, ovládat své reakce, vnímat, co znamenají mé myšlenky a cítit, že už je nechci nikomu sdělovat. Pomalu ve mně utichá nutkání rozdělovat na dobré a špatné, a ještě pořád mi připadá, že je to zvláštní stav, ale za chvíli, za chvíli už mi to připadat nebude vůbec nijak. Svět se přede mnou začíná rozkládat na elementy idejí, které jsem o něm snad kdysi měla, všechno teď leží na světle prostřené ve své prvotní fázi vývoje a já už nedokážu rozeznat, jestli do té změti patřím také. Neumírám, alespoň prozatím, jen se sama pro sebe měním.

Jmenuji se Sofie a toto je má volba.

Žádné komentáře:

Okomentovat