Tohle bude náročný, kámo.
Doporučuju ti proto pohodlně se usadit, obložit se popcornem, oblažit se
obloženým chlebíčkem. Nechat se oblbnout slovy. Těmi, co právě čteš, těmi, co
právě běží na plátně jak splašení bílí koně zleva doprava.
Na tvůj vkus jsou příliš rychlí.
Na tvůj vkus je tu moc velký vedro, malej prostor na nohy a zbytečný
připitomělý reklamy, kterým nevěnuješ pozornost už z principu. Se zmínkou o
nešťastný lásce ti v puse mizí první hlt rozpukaný kukuřice, z jejíž
slanosti tě svrbí horní ret. Vím to, protože jsi mi to minule šeptal do ucha.
Levýho.
Pssst! Začíná se. Vsakuješ se do
sedačky. Teď už to nejde vrátit. Teď už tu musíš bejt. Seš totiž jedinej divák.
Tak koukej.
5 minut.
10 minut.
22 minut.
O devět minut dýl.
Posloupnost s tom nehledej.
Hraju si s tebou.
Jen hra, víš.
Jen hra.
Nechceš bejt nezdvořilej. Nebo
spíš trapnej, nebo spíš jen nechceš promrhat ty prachy, který jsi za biják dal.
Ale nechápeš to. Je to artová sračka první třídy. Na čsfd podbarvená červeně. Za
to dáš krk, ale data v mobilu ne.
Tak třeba. „Pojď, musíme
zpomalit. Ještě nás toho čeká málo,“ vydechne zkroušeně ženská, z který
jsou tam všichni hrozně paf. Měl sis radši vybrat ten s Emmou Watson. Na
ní se ti aspoň líbí její nos.
No tak! Vstávej! Jak u tohodle
můžeš spát? Copak se málo snažím? Zaberu si pravou opěrku, jestli mi tu budeš
chrápat! A vyhrožování to není. I když možná trochu jo.
Prd platný. Klížej se ti oči a
slova slyšíš už jen z dálky. Maj tě. Lapili tě. A nevydaj tě dřív, než si
s nima prožiješ něco strašně hroznýho. Něco, co už mi do ucha nepošeptáš.
A pak to přijde. Výbuch! Mohutná
exploze! Ohlušující skřípání plechů a pak už jenom tma. Všechno se rázem
zaseklo. V malinký kuličce světla, která ti jako tetris běhá po
zorničkách, stále pomalejš a pomalejš rotuje plastovej panák z crash
testů. Zdá se ti, že se trochu šklebí, i když to vlastně nevíš jistě, protože
v tom šoku nerozeznáš zadek od hlavy.
Když dopadne na suchou zem, vůbec
nic se neozve. Bylo to tak něžný, skoro jako by to byla záměrná baletní figura.
Jenže ty neumíš dělat balet. Natož něžně. Máš do krve sedřenou asi třetinu těla
a nejspíš i vyraženej dech. Malátně padáš vzduchem na suchou zem, kde není
vůbec nic, co by tě mohlo spasit. Hlava ti jde dolů jako první, je přece
nejtěžší, to víš. Jen nevíš, jak dopadneš. To tě probudí. To tě vždycky
probudí.
Brní tě jazyk. V první
chvíli si myslíš, žes prostě jenom snědl moc tacos, ale tys přece žádný tacos
neměl. Není to infarkt? Mrtvice? Co všechno a kde a jak moc má člověka brnět,
aby věděl, že je to vážný? Levá nebo pravá ruka? Vždycky zaváháš. Když píchá
v pravym boku, je to slepák, to už je obecně docela známý, ale o brnění
jazyka toho moc nevíš. Vystrašeně listuješ v paměti až do doby nějaký osmý
třídy na základce, kde se v biologii bere lidský tělo a najednou zase umíš
všechny členovce i chemický koncovky od ičnýho po ičitý, ale jazyk, kurva, o
tom tě toho nikdo moc nenaučil, snad kromě toho, že je to údajně největší sval
v těle. Taky to mohlo bejt součástí hodiny, o kterou jsi na véháesce
poprvé viděl ženskou placentu, tím by se totiž vysvětlilo, proč si všechny
vědomosti o jazyku záměrně vytěsnil.
Nevíš.
A já taky ne.
Sirkama ze strachu a zvědavosti -
za strach je držíš a zvědavostí škrtáš – si v přítmí kinosálu podepřeš
oční víčka. Snad abys byl co nejvíc podobnej Alexovi, kterej se, stejně jako
ty, s teatrální krajností koupal ve vlastní pomerančový šťávě. S očima
strnule vytřeštěnýma zíráš na zátylek, co patří pánovi ve čtvrtý řadě. Krk má
nepřitažlivě porostlej prořídlýma chlupama, co se porůznu kroutí mezi jatečním
znaménkem a faldíky z přebytku kůže. Jenže počkej. Řekli jsme si přece, že
v kině seš sám. A taky že jo. Jsi to ty o třicet čtyři let pozdějš, jen o
tom ještě nevíš. Zezadu na sebe zíráš a nelíbí se ti, co vidíš. Jedna sirka se
zlomila a odštěpek strachu tě bodnul do rohovky. Moc si tlačil na chtění, abys
to nemusel být ty. Jenže budeš.
Karma je neúprosná, říkala
v jednom rozhovoru Emma Smetana.
A tak to prostě vydržíš. Jako u
zubaře. Pěkně si počkáš, až znova zahrajou tu líbivou melodii z úvodu, až
kolem opět proběhne stádo koní, tentokrát početnější a běžící odshora dolů. Až
ze sebe smeteš i poslední zbytky mastnejch kukuřičnejch plev. Game over.
Najednou vyjdeš
z promítacího sálu s pocitem, že všechno je možný, že dreams opravdu
comes true, dokud se u prvního stánku se smaženými kuřecími křídly nesetkáš
s realitou. Dokud nepotřebuješ volit mezi classic nebo special. Protože to
je zbytečná volba. Všichni přece chceme bejt spíš special, i když si
k obědu objednáme classic, neb to máme rádi jistý. A na to ať nám nikdo
nesahá.
„Sahej na mě“, šeptáš mi
v kině do ucha. Levýho. A někdy i toho na druhý straně hlavy. Jenže mně se
nechce. Ani dneska, ani jindy.
A pak nasadíš takovej ten svůj pohled. Díváš se na mě i na svět
očima, který už všechno viděli, a hledáš jima továrnu na absurdno. Tak poctivej
ty seš. Někde sis totiž přečetl nápis ad absurdum a hrozně se ti líbí. Asi si
ho necháš vytetovat na předloktí. Přijde ti, že se k tobě hodí, protože za
poslední dva tejdny jsi ten výraz použil hned pětkrát. Tos mi nikam nešeptal.
Takový kraviny totiž říkáš jenom nahlas.
A najednou se to všechno scukne
v jeden obraz. Já, jak jim ty smažený kuřecí křídla. Ty, jak ti padá
popcorn z dlaně pod sedačky. Ty koně, co rozdupávaj plátno v šíleným
tempu. Emma Watson, co tam vlastně vůbec nebyla. Emma Smetana, co tam sice taky
vůbec nebyla, ale máš pocit, že najednou je všude. Alex, u kterýho si nejseš
jistej, ke komu a čemu vlastně patří. Ten tlustej chlápek ve čtvrtý řadě.
Oplzlý scény v 22. minutě. Nechutný scény z véháesky v osmičce.
Popáleniny, placenta, plastoví panáci. A zapálená sirka, co se nebezpečně
přibližuje k tylový baletní sukýnce, ve který nevinně spí malý koťátko...
Hej!
Už není kam se vzbudit.
Nebuď zbytečně skromnej a přiznej
si to. Všichni tady v sále už to stejně dávno poznali. Tohle je biják o
tobě, kámo.
A zrovna se moc nepovedl.
Žádné komentáře:
Okomentovat